I en framtid där individanpassade behandlingar blivit vardag och vi kan följa vår hälsa i detalj via digitala verktyg förändras relationen mellan hälso- och sjukvården och patienterna. Det spår Anders Ekholm, analysdirektör på Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Trenden går mot ett mer individualiserat bemötande där de starka patienter som vill får ta ett ökat ansvar för den egna hälsan, medan de som har sämre förmåga får mer stöd.
Få personer har så god insikt i framtidens hälso- och sjukvård som Anders Ekholm. Han har varit analyschef på socialdepartementet, vice vd på Institutet för framtidsstudier och har skrivit rapporter om framtidens vård och omsorg.
När han blickar framåt lyfter han fram den enskilda patientens betydelse och menar att vården behöver möta patienterna utifrån deras unika behov och förutsättningar.
– På samma sätt som vår tarmflora och vår genetik är olika är även vår förmåga olika, och förändras genom livet i takt med att vår motivation ökar och minskar. Viktiga frågeställningar att diskutera inom vården är: när, var och hur ska patienten fatta egna beslut och när behöver systemet komma in och stötta, tjata och påminna?
Dagens system, menar Anders Ekholm, bygger på att du är stark och själv kan ta dig till vården. Om du uteblir från mammografiundersökningen får du kanske en påminnelse, men det är ingen som kommer och hämtar dig. Vården är i stort kravlös.
Anders Ekholm menar att en förutsättning för att vi ska uppnå det folkhälsopolitiska målet att minska de påverkbara hälsoklyftorna under en generation är att vården blir bättre på att nå ut till patienter som inte själva uppsöker vården.
– Vården behöver finnas där människorna är. Idag utgår vi från att alla kan läsa, förstår svenska och har en adress.
Under pandemin gjordes vissa försök att nå ut till de som vanligtvis inte uppsöker vården, till exempel genom vaccinationsbussar i områden med få vaccinerade. Att du får möta vårdpersonal som pratar ditt eget språk är ett annat exempel på hur vården kan bli bättre på att nå ut till enskilda individer. Detta är också något som de privata, digitala vårdaktörerna har börjat anamma.
– För vården är det en fråga om att göra både mer – och mindre. Att individualisera både bemötande och stöd. Många patienter upplever idag att de inte får vara med och fatta beslut i den utsträckning som de skulle vilja, medan en annan grupp behöver mer stöd för att kunna fatta egna beslut.